NOVINKA!!
Jednosvazková publikace zahrnuje učivo probírané během celého středoškolského studia - pokrývá jazykovou část předmětu i část komunikace a sloh, koncepčně rozdělené do jednotlivých tematicky uspořádaných celků (Obecné poznatky o jazyce, Český jazyk v mluvené a psané podobě, Slovní zásoba češtiny, Tvarosloví českého jazyka, Skladba českého jazyka, Tvorba a analýza textu, Český jazyk v současné společnosti). Ty se dále dělí na kapitoly s jednotnou strukturou: teorie, řešené úlohy a cvičení.
Jednotlivé kapitoly v tematických celcích jsou uvozeny motivační stranou, obsahující zajímavá jazyková i mimojazyková fakta, a oddíl Naučíš se, který pojmenovává cíle dané kapitoly. První část, teorie, uvádí moderně koncipovaný výklad. Vyznačeny jsou definice či shrnutí určená k zapamatování, obsahuje také blok Souvislosti, zahrnující zajímavosti a přesahy do jiných všeobecných nebo odborných předmětů či do reálného života.
Samostatnou částí jsou řešené úlohy. Obsahují základní i náročnější úlohy k danému učivu, s řešením rozčleněným do jednotlivých kroků. Jednoduché úkoly slouží jako opakování látky ze základní školy, k připomenutí známého postupu. Řešení náročnějších úkolů se skládá z postupu řešení a ze zdůvodnění kroků.
Blok cvičení poskytuje širokou škálu procvičovacích úkolů ve třech úrovních náročnosti, učitel má možnost pracovat se studenty dle jejich individuálních možností. Cvičení se zaměřují jak na určování či tvoření tvarů, rozpoznání nedostatků textu a jejich opravu, tak na funkci tvarů a vhodnost jejich použití v různých komunikačních situacích. Posilují komunikační kompetence studentů, a to nejen v tématech věnovaných slohu a komunikaci, ale i v tématech jazykových.
Učebnice rovněž obsahuje prvky vnější integrace učiva s ostatními složkami předmětu český jazyk a literatura i s dalšími předměty. Prvky integrace posilují vztahy mezi výukou češtiny a jiného cizího jazyka, umožňují zařadit více úkolů s komunikativním zaměřením, posilují utváření klíčových kompetencí, především kompetence komunikativní, kompetence k řešení problémů a kompetence k učení.
Učebnice je doplněna rejstříkem, aby si žáci mohli rychle vyhledávat základní informace. Texty však odkazují i na další zdroje např. v jazykových příručkách a slovnících nebo na internetu.