Milé žákyně, milí žáci,
připravili jsme pro Vás publikaci Příprava na přijímací zkoušky z českého jazyka pro žáky 9. tříd, která Vám pomůže s přípravou na jednotné přijímací zkoušky. Publikace je rozdělena do čtyř kapitol.
V první části se seznámíte s jednotlivými druhy úkolů a se způsoby zápisu správných odpovědí do záznamového archu. Součástí je i několik rad, jak postupovat při řešení různých druhů úkolů.
Druhá kapitola obsahuje procvičovací úkoly, které jsou rozděleny do sedmi tematických celků, a to:
1. Zvuková stránka jazyka; nauka o slově, 2. Tvarosloví, 3, Pravopis, 4. Skladba, 5. Sloh, 6. Literatura, 7. Porozumění textu. Kapitola je koncipována tak, aby si žáci procvičili jednotlivé druhy úkolů typické pro testy a zápisy řešení. Texty použité v publikaci jsou zkráceny nebo upraveny.
Ve třetí kapitole najdete 10 cvičných didaktických testů, které jsou koncipovány tak, aby odpovídaly didaktickým testům používaným u přijímacích zkoušek.
Ve čtvrté části publikace je zařazen klíč s řešením všech úkolů.
Záznamové archy k jednotlivým testům (1–10) jsou zdarma ke stažení dole v příloze.
Doporučujeme, abyste se seznámili s jednotlivými druhy úkolů v 1. kapitole a zopakovali si učivo ve 2. kapitole a až potom se věnovali samotným didaktickým testům. Každý test by se měl řešit v celku (60 minut), ne po částech. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat zápisu řešení do záznamového archu.
DŮLEŽITÉ RADY
• Než půjdete k přijímacím zkouškám, vyzkoušejte si nějaký test, který byl připraven pro přijímací zkoušky v minulých letech. Určitě si vytiskněte zadání (testový sešit) i záznamový arch. Věnujte pozornost informacím na přední straně testového sešitu, jsou zde instrukce k vyplňování testu. Těmto informacím věnujte zvýšenou pozornost i u samotných přijímacích zkoušek.
• Nezapomeňte na správné psací potřeby, určitě si s sebou vezměte i náhradní. Je potřeba, aby se propisovací tužka nepropíjela. Nepoužívejte gumovací pera!
• Vždy si pozorně přečtěte zadání úkolu, dávejte pozor na věty se záporným slovesem. U úkolů týkajících se pravopisu se soustřeďte na to, zda máte hledat chybnou, nebo správnou možnost.
• Soustřeďte se jen na konkrétní úkol, pokud si s ním nevíte rady, pokračujte dalším úkolem. Chybějící úkol si viditelně (nejlépe zvýrazňovačem) označte do testového sešitu, abyste se k němu mohli vrátit. Zaznačte si dílčí závěry.
• Hlídejte si čas a nechejte si dostatečnou rezervu na přepsání správných odpovědí do záznamového archu.
Zbývá-li vám čas, vraťte se k úkolům, které jste nevyřešili. Zkuste řešení alespoň tipnout (netýká se otevřených úkolů).